• دندانپزشکی عمومیارائه کلیه خدمات دندانپزشکی عمومی
دندانپزشکی عمومی دندانپزشکی کودکان ایمپلنت ارتودنسی

درمان عفونت دندان های روکش شده

محافظت از روکش دندان

برای محافظت از دندانی عصب کشی شده و پرشده از روکش دندان استفاده می شود، روکش دندان دور دندان می گیرد و باعث می شود ازدندان عصب کشی شده یا پر شده محافظت می کند و شکستگی دندان جلوگیری می کند و از این رو نیاز به مراقتب بیشتری دارد چرا که دندان دیگر زنده نیست و اگر پوسیدگی مجدد داشته باشد و درد بگیرد و زنگ خطری است تا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

روکش دندان روشی است برای زیباسازی دندان ها که نیاز به مراقبت و حفظ بهداشت ویژه دارد. علاوه بر زیبایی دندانپزشک از روش روکش جهت جایگزین کردن دندان از دست رفته برای بیمار نیز استفاده می کند که به این حالت بریج می گویند. گاهی برای دندانی که دارای پر کردگی وسیع است روکش کار گذاشته می شود. در واقع از روکش جهت حفظ سلامت دندان به کار می رود اما در صورتیکه از آن به خوبی مراقبت نشود و مسائل بهداشتی رعایت نشود امکان عفونت کردن دندان زیرین وجود دارد. حتی امکان آسیب رساندن به دندان های مجاور و پوسیدگی آن ها نیز می شود.

معاینه روکش دندان

دندان روکش شده مانند دندان های سالم نیاز به معاینه دارند بنابراین رجوع به دندانپزشکی در هر 6 ماه یا هر یکسال یکبار لازم است. افرادی که از روش روکش دندان استفاده می کنند امکان دارد دندان روکش شده یشان دچار حساسیت شود و در برابر گرما و سرما درد داشته باشد. این حساسیت طبیعی است و به مرور زمان کمتر می شود. اما اگر دندان روکش شده بعد از مدتی نسبت به تغییر دما و یا فشار  همچنان دچار حساسیت است حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد و روکش دندان مورد معاینه قرار بگیرد. در غیر این صورت دندان زیرین دچار مشکل شده و به مرور دچار آسیب و حتی عفونت ریشه ی دندان می شود. در مواردی که بیمار می داند که درد مربوط به فک و یا دندان های دیگر است اما درد در دندان روکش احساس می شود، در حالتی که چسب روکش شل شود و دچار لقی شود، در مواقعی که غذا بین دندان روکش و مجاور وارد شود و یا اینکه درد دندان نامعلوم باشد حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمود تا مشکل بررسی شود و از رسیدن به مرحله کشیدن دندان جلوگیری کرد.

عوارض عدم رعایت بهداشت روکش دندان

مراقبت از روکش دندان و حفظ موارد بهداشت آن مانند سایر دندان های سالم نیست بلکه باید از مسواک های مخصوص و نخ دندان های مناسب استفاده کرد. برای پیشگیری از خراب شدن دندان پایه و عدم آسیب رساندن به لثه باید روش مراقبت از روکش دندان را آموزش دید. نخ دندان سوپرفلاکس و مسواک پروگزا براش برای دندان های روکش شده مناسب است. اگر از روکش دندان به روش صحیحی مراقبت نشود امکان بروز بسیاری از بیماری های لثه بوجود می آید. یکی دیگر از بیماری های شایع در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی در روکش دندان، عفونت ریشه دندان زیر روکش است. در این موارد دندانپزشک مجبور می شود که روکش را خارج کند و ریشه ی دندان پایه را تحت درمان قرار دهد و گاها منجر به جراحی ریشه می شود و بعد از درمان مجددا باید روکش جدید ساخته شود. در صورتی که اگر برای درمان روکش دندان لق شده به دندانپزشک مراجعه نشود دندان پایه نرم و در اصطلاح حالت پنیری به خود می گیرد. نگه داشتن روکش دندان لق شده منجر به فاسد شدن دندان زیرین می گردد. در صورتیکه قسمتی از روکش دندان بلندتر از خود دندان است و هم تراز نیستند فشار آوردن به آن باعث شکسته شدن روکش می شود تنها چاره رفع این مشکل مراجعه به دندانپزشک است.

عمر مفید روکش دندان

روکش دندان مانند هر کدام از سرویس های دهان و دندان دارای طول عمر مشخصی است. عمدتا طول عمر مفید روکش دندان 8 تا 10 سال است. بعد از این مدت زمان می توان مجددا از روکش دندان استفاده کرد. در حالتی که روکش دندان دچار لب پریدگی شد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرد و گرنه قسمت شکستگی روکش جای تجمع باکتری ها می شود که باعث پوسیدگی و تخریب دندان پایه می گردد. عدم مراجعه به دندانپزشکی و رفع مشکل روکش دندان باعث ایجاد مشکلاتی چون عفونت لثه و ریشه ی دندان و همچنین فاسد شدن دندان می شود و گاهی به دندان های مجاور نیز آسیب می رساند.

درمان عفونت دندان های روکش شده
  کلمات کلیدی:روکش دندان